Norme de protectia muncii in scoli sunt implementate cu ajutorul RSGE, respectând legislatia in vigoare.
Norme de protectia muncii in scoli, cu ajutorul echipei RSGE
Fiind medii in care se regasesc zilnic grupuri foarte mari de persoane, institutiile de invatamant au responsabilitatea de a asigura implementarea normelor de protectie a muncii in scoli.
Principalul scop al efectuarii protectiei muncii in scoli este asigurarea celor mai bune conditii de munca prin prevenirea accidentelor si a imbolnavirilor profesionale.
Se incearca in acest fel protejarea elevilor, a cadrelor didactice, a personalului auxiliar didactic si nedidactic prin aplicarea de norme de protectia muncii in scoli.
Scoala ca institutie de stat sau privata a fost si este locul unde elevii petrec o mare parte din timpul lor. De aceea asigurarea conditiilor de securitatea si sanatate este o componenta importanta a activitatii desfasurate de managementul unitatilor de invatamant.
Provenienta cuvantului „scoala” de-a lungul timpului
Este foarte interesant de analizat provenienta cuvantului „scoala” derivat din greaca antica din termenul „scholeion” care era inteles ca „timp liber”.
A urmat intelesul termenului ca „loc unde se petrece timpul liber” pentru ca apoi sa evolueze la „loc in care se poarta discutii filosofice si stiintifice” pana la intelegerea sa ca „loc de instruire pentru excelenta” .
In zilele noastre scoala are un rol important atat pentru instruirea elevilor, cat si ca mediu in care acestia isi petrec timpul si socializeaza. Norme de protectia muncii in scoli sunt adaptate nevoilor de educatie.
Atat profesorii cat si elevii pot petrece in medie 8 ore pe zi in interiorul scolii, ceea ce solicita o foarte buna organizare a institutiei de invatatmant pentru asigurarea conditiilor care sustin desfasurarea proceselor ce au loc aici in conditii de eficienta.
In acest sens, privim implementarea de norme de protectie a muncii in scoli ca masura de baza care contribuie la reducerea riscurilor si ridica nivelul conditiilor de sanatate si securitate, atat pentru elevi cat si pentru profesori si personalul auxiliar.
Actiuni ale conducatorilor de unitati scolare
In implementarea de norme de protectia muncii in scoli, au responsabilitati principale conducatorul unitatii de invatamant si comisia de securitate si sanatate in munca. Acestia vor desfasura toate actiunile necesare pentru:
- asigurarea securitatii si sanatatii in toate aspectele referitoare la munca
- asigurarea evaluarii riscurilor pentru securitatea si sanatatea angajatilor, pentru a stabili masurile de prevenire necesare
- dispunerea evaluarii riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala pentru toate locurile de munca si pentru toti angajatii, inclusiv pentru cei care sunt expusi la riscuri particulare
- alegerea si implementarea masurilor de prevenire, in urma efectuarii evaluarii, celor mai potrivite pentru asigurarea protectiei si reducerea riscurilor prin aplicarea de norme de protectia muncii in scoli
- stabilirea masurilor tehnice si organizatorice de protectie a muncii in concordanta cu mediul de munca si factorii de risc evaluati la fiecare loc de munca
- stabilirea in fisa postului a raspunderilor si atributiilor angajatilor si a tuturor participantilor la procesul de munca, in intreaga arie de protectie a muncii, corespunzator functiilor pe care le au
- elaborarea instructiunilor proprii de protectia muncii in scoli, in care sa fie elaborate si detaliate norme de protectia muncii in scoli
- estimarea si evaluarea capacitatea angajatilor de a indeplini sarcinile de munca ce le revin din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca
- informarea si educarea angajatilor despre norme de protectia muncii in scoli prin instructaj, manuale, filme, carti, fise tehnice de securitate
- asigurarea resurselor necesare pentru instruirea si formarea personalului cu atributii in domeniul protectiei muncii pentru respectarea de norme de protectia muncii in scoli
Norme particularizate în functie de locul de desfasurare a activitatilor
Un sector special al normelor de protectie a muncii in scoli il ocupa activitatea care se desfasoara in laboratoare, cabinete si ateliere. Toate aceste norme de protectia muncii in scoli vor fi particularizate aici, in functie de specificul activitatii desfasurate si de riscurile implicate.
Amenajarea si dotarea spatiilor trebuie sa aiba in vedere evitarea si reducerea accidentarii si folosirea necorespunzatoera a aparaturii.
Astfel, se vor stabili instructiuni proprii de protectie a muncii in functie de nivelul tehnic al dotarilor, de specificul lucrarilor care se desfasoara in laborator sau in atelier.
In ceea ce ii priveste pe elevi, acestia trebuie sa cunoasca si sa respecte normele de securitate si sanatate a muncii in amenajarea, in dotarea si in utilizarea spatiilor didactice de instruire.
Scopul principal este evitarea producerii accidentelor de munca si a imbolavirilor profesionale. Vor fi instruiti sa utilizeze corect echipamentele de protectie, substantele periculoase si mijlocele de productie, atunci cand este cazul.
Proceduri detaliate, intr-un nou articol
Vom reveni intr-un nou articol cu procedura detaliata de protectie a muncii in laboratoarele din scoli, cu actualizarea de norme de protectia muncii in scoli.
Va invitam sa cititi cele mai recente informatii din domeniul protectiei muncii in scoli pe site-ul www.protectiamuncii-evaluarerisc.ro si sa ne contactati pentru orice intrebare pe care o aveti, utilizand formularul de contact afisat.