Conceptul de prevenire si stingere a incendiilor elaborat in legislatia in vigoare, cuprinde o parte semnificativa ce are in vedere ansamblul de instructiuni pentru situatii de urgenta. Resursele umane dintr-o companie reprezinta obiectivul principal de protectie intr-o situatie de urgenta, insa in acelasi timp sunt si factorii care cu instruirea potrivita pot sa contribuie semnificativ atat la prevenirea si reducerea riscurilor cat si la implicarea efectiva in stoparea situatiei de urgenta in cazul in care s-a produs.
Legea 319/2016 spune in art.1 aliniatul 20, ca angajatorul trebuie sa asigure conditii pentru ca fiecare muncitor sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Situatia de urgenta este definita ca un eveniment exceptional care ameninta sau pune in pericol viata populatiei, mediul inconjurator, valorile materiale si culturale. Pentru restabilirea starii de normalitate sunt necesare adoptarea unor masuri si actiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare, precum si managementul unitar al fortelor si al mijloacelor implicate. De aceea masurile de prevenire au un rol deosebit de important, in orice domeniu, fie ca vorbim de cel al muncii sau orice arie din planul social. In mod specific in privinta sistemului de munca, instructiunile pentru situatii de urgenta reprezinta un punct de sprijin central in activitatea de prevenire. In acest sens, obligatiile angajatorului reglementate prin lege, presupun ca angajatorul:
- sa elaboreze instructiunile de aparare impotriva incendiilor si distribuirea de atributii specifice salariatilor la locul de munca
- sa asigure efectuarea instructajului pentru toti lucratorii, in perioade diferite, care sunt reglementate prin lege
- sa organizeze impreuna cu specialistul in protectia muncii, testarea angajatilor, pentru a se asigura ca acestia cunosc si aplica instructiunile pentru situatii de urgenta
- sa mentina instructiunile pentru situatii de urgenta in atentia lucratorilor, prin afisarea in locuri cu vizibilitate mare pentru angajati
- sa stabileasca instructiuni de apararea pentru toate locurile de munca ce au potential de risc de incendiu
Respectarea legislatiei in vigoare in privinta instructiunilor pentru situatiile de urgenta face parte din managementul eficient al situatiilor de urgenta. Adica din intregul ansamblu de proceduri si activitati desfasurate de catre angajator sau alti factori de decizie, cu scopul de a monitoriza sursele de risc, de a elabora prognoze, de a stabili si implementa variantele de actiune, pentru restabilirea starii de normalitate.
Programul de instruire-testare este elaborat si implementat de catre specialistii in protectia muncii, fiind alcatuit in doua parti. Una pentru conducatorii locurilor de munca, iar cealalta pentru angajati, in functie de meseria si activitatea pe care o desfasoara fiecare. Se va stabili pentru fiecare angajat un nivel minim de cunostinte necesare pentru activitatea de aparare in situatiile de urgenta.
Ca orice sistem, sistemul de munca este unul care functioneaza eficient, atunci cand toate masurile adoptate sunt respectate si implementate. Lipsa indeplinirii unei masuri considerate la un moment dat mai putin importanta, poate genera blocaje in intreg ansamblul de munca, in timp ce asigurarea tuturor masurilor de protectie, considerate obligatorii, pot sa conteze foarte mult in restabilirea starii de normalitatea, atunci cand apare o posibila stare de urgenta. Este inevitabil sa nu mentionam aici celebra zicala „Paza buna trece primejdia rea” desi este poate arhicunoscuta, este mereu actuala si plina de sens.
Specialistii Reliable Solutions Experts Group va sunt alaturi cu setul complet de instructiuni pentru situatii de urgenta, precum si cu suportul permanent si consilierea necesara in tot ce inseamna masuri si modalitati de prevenire a situatiilor de risc. Pe site-ul www.protectiamuncii-evaluarerisc.ro gasiti toate datele necesare pentru a ne putea contacta rapid.