Prevenirea bullying-ului la locul de muncă a devenit o problemă de resurse umane (HR), o problemă juridică și o problemă de sănătate atât a individului, cât și a societății.
Angajații au obligații pe lângă drepturi, iar angajatorii sunt obligați să ia măsuri de precauție rezonabile pentru a preveni situațiile de agresiune dacă a fost recunoscută o cultură a agresiunii.
Prevenirea bullying-ului la locul de muncă, pe agenda organizațiilor
Există multe moduri diferite de a explica hărțuirea la locul de muncă. Potrivit autorităților în domeniul Securitate și Sănătate în Muncă, bullying-ul este:
- Comportamentul repetat inadecvat, direct sau indirect, verbal, fizic sau de altă natură, condus de una sau mai multe persoane împotriva uneia sau mai multor persoane la locul de muncă.
Bullying-ul poate fi considerat o acțiune care subminează dreptul individului la demnitate la locul de muncă.
Un exemplu singular al comportamentelor descrise în această descriere poate constitui o insultă la adresa demnității cuiva la locul de muncă, dar nu este considerată agresiune.
Prevenirea bullying-ului este esențială pentru a nu afecta cultura de afaceri și relațiile interpersonale. Drept urmare, se încearcă gestionarea lui de numeroase organizații și se află pe agenda multor părți interesate.
Hărțuirea este o chestiune de sănătate și siguranță a angajaților
Hărțuirea a fost clasificată ca fiind periculoasă, deoarece poate duce la dificultăți atât în ceea ce privește siguranța, cât și sănătatea, prin urmare este o chestiune atât de sănătate, cât și de siguranță.
Părțile interesate din acest domeniu complex includ un număr mare de agenții și părți interesate. Specialiștii RSGE în protecția muncii amintesc angajatorilor că:
- Au datoria de grijă, de a garanta că toți angajații sunt în siguranță fizic și emoțional la locul de muncă și că munca nu le afectează negativ sănătatea.
- Au obligația de a acționa și de a răspunde într-un mod rezonabil în aceste situații.
Atribuțiile autorităților din domeniul Sănătate și Securitate în Muncă (SSM) includ următoarele măsuri pentru prevenirea bullying-ului la locurile de muncă:
- Încurajarea și promovarea prevenirii rănilor și a bolilor la locurile de muncă
- Promovarea activităților care promovează bunăstarea, sănătatea și securitatea angajaților
- Educarea oamenilor cu privire la aceste probleme
- Efectuarea și publicarea cercetărilor referitoare la sănătatea și securitatea la locul de muncă
- Punerea în aplicare a prevederilor legale pertinente
Legislația SSM ne asigură că bullying-ul nu este încurajat sau permis la locul de muncă
Angajatorii ar trebui să aibă un mecanism adecvat pentru a gestiona plângerile de hărțuire și ar trebui să acționeze în mod rezonabil pentru prevenirea bullying-ului.
Pentru a se asigura că sistemul este acceptabil și gestionarea hărțuirii nu pune în pericol sănătatea sau siguranța angajatului, specialiștii în protecția muncii pot evalua acest risc și oferi sfaturi.
Legislația SSM privind prevenirea și gestionarea agresiunii la locul de muncă conține informații despre evaluarea riscului de bullying, precum și o descriere a metodelor formale și informale adecvate.
Obligațiile și drepturile angajatorilor și angajaților pentru prevenirea bullying-ului
- Pentru prevenirea bullying-ului, angajații au responsabilitatea de a-și trata colegii cu respect și au drepturi care trebuie respectate dacă sunt acuzați de agresiune.
Aici este locul în care bullying-ul diferă de alte pericole la locul de muncă, deoarece cei care sunt acuzați au drepturi de muncă, ceea ce înseamnă că nu pot fi concediați decât dacă îi rănesc pe alții.
În schimb, situația trebuie gestionată corect și deschis pentru a vă asigura că drepturile fiecăruia sunt respectate. Aceste măsuri de precauție includ:
-creșterea gradului de conștientizare;
-furnizarea de instruire;
-răspunsul rapid pentru rezolvarea problemelor pe măsură ce apar;
-transmiterea investigațiilor și/sau implementarea măsurilor de control.
- Când și dacă are loc bullying, angajatorii ar trebui, în măsura în care este rezonabil:
-să ofere și să pună în aplicare sprijin și asistență pe tot parcursul procesului;
-să analizeze și să monitorizeze ulterior mediul;
-să evite riscul de deteriorare a sănătății angajaților.
Managerii și supraveghetorii trebuie să promoveze demnitatea la locul de muncă
Promovarea demnității la locul de muncă pentru toată lumea este o responsabilitate pe care o au în special managerii și supraveghetorii, în acest caz, pentru prevenirea bullying-ului.
Aceștia trebuie să fie conștienți de potențialul comportamentului de agresiune și să cunoască politicile și procedurile pentru gestionarea reclamațiilor de agresiune.
Managerii, supervizorii și oamenii cu poziții de autoritate ar trebui să fie conștienți de modul în care acționează la locul de muncă și să se abțină de la orice fel de comportament necorespunzător.
Experții în protecția muncii ai RSGE vă oferă ajutor pentru orice situație de securitate și sănătate în muncă! Solicitați oferta accesând pagina noastră de contact!