Un contract cu un cabinet de medicina muncii reprezinta cea mai vizibila forma a respectarii legii securitatii si sanatatii in munca. In conformitate cu legea 319/2006 angajatorul are responsabilitatea si totodata obligatia sa asigure securitatea si sanatatea personalului in mediul de munca.Starea de sanatate a lucratorilor este supravegheata prin serviciile de medicina muncii. Rolul unui contract cu un cabinet de medicina muncii prezinta de asemenea importanta si pentru evidentele contabile ale angajatorului, oferind acestuia posibilitatea de a isi deconta cheltuielile pe care le are cu achizitionarea acestui serviciu.
Ca in orice contract de prestari servicii, in contractul incheiat intre angajator si cabinetul de medicina muncii vor fi mentionate urmatoarele aspecte:
- achizitor si prestator- termeni care care definesc partile contractante, respectiv angajatorul si cabinetul de medicina muncii
- pretul contractului- este vorba despre pretul care va fi platit de catre achizitor catre prestatorul de servicii, pentru indeplinirea tuturor obligatiilor asumate prin contract
- servicii- ansamblul de activitati care reprezinta obiectul contractului, ce vor fi in acest caz, asigurate de catre cabinetul de medicina muncii prin medicul de specialitate
- forta majora- se refera la un tip de eveniment care nu se afla nici in controlul achizitorului nici in cel al prestatorului, care nu putea fi prevazut la momentul incheierii contractului si care duce la imposibilitatea desfasurarii activitatilor in conformitate cu conditiile agreate. Catastrofele naturale, revolutiile, razboaiele, incendiile sau inundatiile, precum si restrictiile aparute in urma unei situatii de carantina sau embargou sunt considerate evenimente de forta majora. Insa oricare dintre aceste situatii vor fi considerate evenimente de forta majora, doar daca fac imposibila executarea obligatiilor agreate in contractul incheiat cu cabinetul de medicina muncii.
In obiectul contractului se va detalia tipul de servicii ce vor fi furnizate prin activitatea de medicina muncii. In acest fel atat angajatorul cat si medicul de medicina muncii vor avea o claritatea si un nivel ridicat de control si organizare in ceea ce priveste activitatile menite sa asigure sanatatea in munca a lucratorilor. In HG 355/2007 sunt elaborate solicitarile minime pentru supravegherea si protejarea angajatilor fata de riscurile de imbolnavire care pot aparea din cauza unor agenti nocivi chimici, fizici, fizico-chimici sau biologici specifici locului de munca. In acelasi sens, suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme in procesul de munca, este supravegheata, evaluata si sunt analizate si elaborate cele mai eficiente solutii de protectie. De aceea angajatorul trebuie sa detina o evaluare a riscului asupra sanatatii lucratorilor.
In contractul incheiat de catre angajator cu cabinetul de medicina muncii sunt mentionate si obligatiile celor doua parti. Astfel, medicul de medicina muncii va avea toate drepturile si obligatiile care reies din mai multe tipuri de reglementari juridice, cum sunt:
- Ordinul MSF nr. 153/2003 actualizat- Norme metodologice privind infiintarea si functionarea cabinetelor medicale
- Legea 418/2004-Statutul profesional al medicului de medicina muncii
- HG nr. 355/2007 modificata cu HG 1169/2011 privind supravegherea sanatatii lucratorilor
In conformitate cu aceste acte normative si cu responsabilitatile care ii revin atat conform cotractului cat si prin etica profesionala, medicul de medicina muncii va efectua toate serviciile medicale contractate, catre toti lucratorii indicati de catre angajator, in conditii de calitate si cu respectarea termenelor solicitate. Acesta va efectua urmatoarele tipuri de examinari medicale:
- examenul medical la angajare
- examenul medical periodic
- examenul medical la reluarea activitatii
Rezultatele examinarilor se vor reflecta in fisa de aptitudine, pe care cabinetul de medicina muncii o va transmite catre angajator. Insa obligatiile medicului de medicina muncii sunt mai complexe, un rol important avand si participarea si implicarea in Comitetul de Securitate si Sanatate in Munca (CSSM) din unitatea care a incheiat contract cu cabinetul de medicina muncii.
La randul sau, in conformitate cu contractul incheiat cu cabinetul de medicina muncii, angajatorul este obligat sa respecte solicitarile medicului si sa colaboreze cu acesta pentru adoptarea celor mai potrivite masuri pentru prevenirea imbolnavirii si asigurarea starii de sanatate in randul angajatilor. El va cere medicului de medicina muncii ori de cate ori este cazul sa reactualizeze fisa de identificare a factorilor de risc profesional.
La Reliable Solutions Group Experts va oferim posibilitatea sa incheiati un contract cu un cabinet de medicina muncii, in timp scurt si cu posibilitatea de colaborare pe termen lung. Ne puteti contacta oricand la telefonul afisat pe site-ul www.protectiamuncii-evaluarerisc.ro sau utilizand formularul de contact disponibil.