Etapele unui plan de marketing sunt stabilite inainte de pregatirea propriu-zisa a planului. Tipic pentru majoritatea planificarii de marketing sunt o serie de etape care sunt de obicei urmate pentru o buna implementare a masurilor de marketing.
Etapele unui plan de marketing
Etapele unui plan de marketing sunt urmatoarele:
- Stabilirea obiectivelor firmei (cuprinse in planul de afaceri)
- Realizarea analizei situatiei prezente a firmei:
a. Efectuarea cercetarii de piata pe plan extern (cercetarea propriu-zisa a pietei);
b. Efectuarea cercetarii de piata pe plan intern (cercetarea datelor istorice ale firmei – comenzi, vanzari, marje, profit, un studiu detaliat al mix-ului de marketing, al organizarii de marketing, al serviciilor pre- si post-vanzare, etc.);
c. Extragerea prezumtiilor
d. Analizarea situatiei vanzarilor
e. Analizarea produselor cheie
f. Analizarea pietelor strategice
g. Analizarea zonelor cheie pentru vanzari
h. Analizarea elementelor analizei situatie prezente conform metodei SWOT
Etapele unui plan de marketing mai cuprind:
- Stabilirea obiectivelor de marketing si estimarea rezultatelor asteptate
- Stabilirea strategiilor de marketing si a planurilor de actiune
- Stabilirea bugetelor planului de marketing
- Stabilirea unui sistem de control al implementarii planului de marketing
- Stabilirea metodelor de revizuire si actualizare a planului de marketing
- Scrierea planului de marketing
- Comunicarea planului de marketing.
Recomandari pentru planificarea marketingului
Desigur, fiecare organizatie isi va adapta etapele unui plan de marketing pentru a se potrivi cu propriul set unic de circumstante, astfel încât recomandarile facute ar trebui să fie privite doar ca un ghid.
Toate companiile ar trebui sa fie capabile sa spuna concis care este motivul lor principal de existenta, pentru a-si defini scopul. Acest lucru ar trebui sa fie accesibil tuturor partilor interesate ale companiei (adica persoanelor care au un interes in organizatie).
In mod clar, atunci cand un departament de marketing incepe sa stabileasca obiective, sa selecteze o strategie si un plan pentru a indeplini obiectivele, trebuie sa recunoasca limitarile impuse de restrictiile bugetare.
Situatii de incertitudine si risc!
O mare parte din etapele unui plan de marketing sunt situatii de incertitudine și risc. Cele mai bune planuri includ situatii neprevazute si, asadar, inseamna ca organizatia este, de exemplu, cel putin pregatita daca exista o urgenta.
Planificarea pentru situatii de urgenta poate deveni dificila. Trebuie sa poti argumenta de ce planul pe care il adopti este mai bun decat orice plan de urgenta pe care il ai.
Departamentul de marketing, parte a companiei
Departamentul de marketing este o parte a companiei si, prin urmare, trebuie sa „se potriveasca” cu ceea ce face intreaga companie. Ca atare, trebuie sa aprecieze care sunt obiectivele corporative si sa se asigure ca propriile actiuni si decizii sustin obiectivele generale.
Un set al celor mai importante obiective pe care compania doreste sa le atinga intr-o anumita perioada de timp, adesea de la unul la cinci ani. Deci, ei sunt preocupati de marile probleme importante si sunt modalitati prin care o organizatie explica tintele (adesea financiare) pe care si le-a stabilit.
Audit de marketing efectuat de RSGE
Toate actiunile pe care le face departamentul de marketing trebuie sa fie justificate prin referire la misiunea si obiectivele corporative declarate ale companiilor.
Un audit de marketing este o modalitate de a verifica toate aspectele afacerii legate direct de departamentul de marketing. Auditurile efectuate de RSGE clarifică problemele reale ale companiilor. De asemenea, ar trebui sa evidentieze punctele tari si slabe ale organizatiei.
Trecerea printr-un proces de audit ii impiedica pe oamenii ocupati sa faca doar sarcini urgente si ii obliga sa faca un pas inapoi fata de joburile frenetice de zi cu zi (doar ocazional) si sa se intrebe daca ceea ce fac este corect.
Contactati RSGE pentru stabilirea unui plan de marketing eficient, accesand site-ul https://protectiamuncii-evaluarerisc.ro/