Pentru un plan de afaceri reusit ai nevoie de planificare. Totdeauna planifici ceva in afacerile tale. Secretul succesului REAL in afaceri este planificarea riguroasa, profesionista.Marea diferenta intre a fi om de afaceri si a fi angajat este capacitatea de a privi in ansamblu afacerea. Omul de afaceri trebuie sa priveasca propria lui afacere „tridimensional”, nu doar din perspectiva sarcinilor de serviciu.
Managerul trebuie sa stie:
sa priveasca firma din toate punctele de vedere (atat al angajatului, al contabilului, al avocatului, al consultantului in management etc., cat si al furnizorului, distribuitorului, statului si, cel mai important, al clientului),
sa evalueze corect si realist activitatea firmei (punctele tari, punctele slabe, avantajele si dezavantajele),
sa caute,
sa identifice si sa fructifice oportunitatile pentru dezvoltare.
Singura sansa de a dobandi o asemenea capacitate este de a planifica in detaliu activitatea firmei, tinand cont de toti factorii implicati. Instrumentul ideal de lucru in aceste conditii este planul de afaceri.
Definirea unui plan de afaceri
Planul de afaceri reprezinta acel document construit pentru a determina drumul de parcurs al unei afaceri intr-o anumita perioada de timp. Planul de afaceri stabileste misiunea, obiectivele, strategia si planurile de actiune pentru derularea unei activitati specifice pe parcursul unei perioade viitoare determinate.Utilitatea planului de afaceri este atat interna (ca instrument de lucru al managerilor) cat si externa (pentru obtinerea unei finantari, sau pentru a realiza un parteneriat strategic cu o alta firma). Planul de afaceri este modul preferat de comunicare intre intreprinzatori, potentialii finantatori si investitori. Planul de afaceri este de folos si pentru a explica angajatilor sensul tuturor atributiilor stabilite, si rolul pe care acestia il au in cadrul firmei.
Structura planului de afaceri
Structura planului de afaceri nu este standardizata. Fiecare firma are propriile ei nevoi de planificare. Totusi bancile uneori ofera modele proprii ale planurilor de afaceri, mai mult sau mai putin relevante din punctul de vedere al unei planificari riguroase. Un tip foarte utilizat de structura a planului de afaceri este cea departamentala. In cadrul acstei structuri, toate analizele, obiectivele si strategiile sunt definite in functie de specificul activitatilor din cadrul firmei.
Structura departamentala a planului de afaceri este urmatoarea:
1. Sumarul executiv
2. Descrierea afacerii
3. Planificarea de marketing
4. Planificarea productiei si operatiunilor
5. Planificarea resurselor umane
6. Planificarea financiar-contabila
7. Managementul riscurilor
8. Implementarea planului de afaceri
9. Anexe
Aceasta structura este special construita deoarece pe masura ce firma creste, va fi nevoie sa construiti departamente care sa se ocupe cu aspecte specifice ale activitatii acesteia. Fiecare departament va putea sa desprinda din corpul planului de afaceri partea sa, si sa-i urmareasca liniile, sau eventual sa construiasca un plan separat (de marketing, de resurse umane etc.) ce sa respecte planul de afaceri general. Pentru uzul intern al planului, aceste domenii ar trebui detaliate cat mai mult si mai realist. Pentru banci, este bine sa va conformati modelelor acestora (daca exista si sunt obligatorii), si sa nu spuneti mai mult decat este necesar. De exemplu, procesul de productie poate fi foarte complicat, si este necesar sa fie descris in amanuntime in planul de afaceri intern. Dar o banca nu va dori decat sa stie ca stapaniti domeniul de activitate; aproape sigur nu va avea specialisti in cresterea orhideelor care sa verifice corectitudinea planificarii productiei si operatiunilor. Acelasi lucru se poate spune despre toate capitolele planului de afaceri, cu exceptia descrierii firmei si a planificarii financiar-contabile, care sunt de maxima importanta atat pentru firma cat si pentru finantatori sau investitori. Pentru ca planificarea sa aiba relevanta si in acelasi timp sa se pastreze intre niste limite ale realismului, perioada acoperita ar trebui sa fie intre trei si cinci ani. In economiile instabile perioada rezonabila de planificare este intre 1-3 ani, deoarece intr-un mediu de afaceri nesigur nu se poate anticipa nimic pe termen lung, decat cu marje de eroare intolerabile. Romania devine, totusi, din ce in ce mai stabila economic. De aceea este posibil sa construiesti planuri de afaceri profesioniste pe o perioada de cinci ani.